Blog post afbeelding
11-10-2018

Gezondheidsvoordelen van wat extra spiermassa

We weten allemaal dat sporten en bewegen gezond voor je is. Wat jouw voorkeur ook is qua fitness, groepslessen, cardiotraining of krachttraining, je bent goed bezig voor jouw gezondheid. Dit alles is mogelijk in de leukste sportschool van het Westland! Of het nu je specifieke doel is of niet, waarschijnlijk bouw je ook wat spiermassa op door al dat sporten. Wist jij dat deze extra spiermassa niet alleen mooi is om te zien, maar jou ook op de lange termijn gezondheidsvoordelen oplevert?

Ouder worden en ziekte overleven

Het lijkt namelijk zo te zijn dat wanneer je een hogere hoeveelheid spiermassa hebt, je een grotere kans hebt om gezond oud te worden (1-5). Uiteraard is dit al een hele goede reden om vanaf vandaag extra goed je best te doen tijdens het sporten. Bovendien lijkt het er ook nog eens op dat, mocht je onverhoopt toch te maken krijgen met een ernstige ziekte of operatie, jouw overlevingskansen ook beter zijn als je wat meer gezonde spiermassa hebt (6-8). Hoe het nu precies komt dat jouw spiermassa een beschermende werking heeft, daar zijn wetenschappers weer nog niet helemaal over uit (1).

Overigens is het nooit te laat om te beginnen met sporten, ook als senior pluk je de vruchten van (kracht)sport! Hier kun je meer over lezen in de blog over ouderen en beweging.

Spreek een van de instructeurs aan voor een afspraak om een trainingsschema op te stellen om jouw doel te bereiken. Ben je nog geen lid, dan ben je van harte welkom voor een gratis proefles!

 

Auteur:
ir. Pascal de Brabander, diëtist

Bronnen:
(1) EigenKracht.nl. Spieren voor vandaag en morgen [Internet]. Eigen Kracht 2018 [Geraadpleegd 27 maart 2018] beschikbaar via https://www.eigenkracht.nl/nieuws/item/972/Spieren%20voor%20vandaag%20en%20morgen
(2) Landi F, Cruz-Jentoft AJ, Liperoti R, Russo A, Giovannini S, Tosato M, et al. Sarcopenia and mortality risk in frail older persons aged 80 years and older: results from ilSIRENTE study. Age Aging. 2013;42(2):203-9. DOI: 10.1093/ageing/afs194
(3) Toss F, Wiklund P, Nordström P, Nordström A. Body composition and mortality risk in later life. Age Aging. 2012;41(5):677-81. DOI: 10.1093/ageing/afs087
(4) Landi F, Russo, A, Liperoti R, Pahor M, Tosato M, Capoluongo E. Midarm muscle circumference, physical performance and mortality: results from the aging and longevity study in the Sirente geographic area (ilSIRENTE study). Clin Nutr. 2010;29(4):441-7. DOI: 10.1016/j.clnu.2009.12.006
(5) Srikanthan P, Karlamangla AS. Muscle mass index as a predictor of longevity in older-adults. Am J Med. 2014;127(6):547-53. DOI: 10.1016/j.amjmed.2014.02.007
(6) Shachar SS, Deal AM, Weinberg M, Nyrop KA, Williams GR, Nishijima TF, Benbow JM, et al. Skeletal muscle measures as predictors of toxicity, hospitalization, and survival in patients with metastatic breast cancer receiving taxane-based chemotherapy. Clin Cancer Res. 2017;23(3):658-65. DOI: 10.1158/1078-0432.CCR-16-0940
(7) van Vugt JLA, Levolger S, de Bruin RWF, van Rosmalen JM, Metselaar HJ, IJzermans JNM. Systematic review and meta-analysis of the impact of computed tomography-assessed skeletal muscle mass on outcome in patients awaiting or undergoing liver transplantation. Am J Transplant. 2016;16(8):2277-92
(8) van Vugt JLA, Braam HJW, van Oudheusden TR, Vestering A, Bollen TL, Wiezer MJ, et al. Skeletal muscle depletion is associated with severe postoperative complications in patients undergoing cytoreductive surgeru with hyperthermic intraperitoneal chemotherapy for peritoneal carcinomatosis of colorectal cancer. Ann Surg Oncol. 2015;22(11):3625-31

Wilt u een gratis proefles? 

Openingstijden