Blog post afbeelding
05-07-018

Slaap inhalen in het weekend en minder kans op overgewicht?

Ieder lid van de meest uitgeruste sportschool van het Westland doet het. Sterker nog, iedereen doet het grofweg een derde van het leven, slapen. Uiteraard weten we allemaal dat het belangrijk is om voldoende te slapen. Slaap je te veel of te weinig dan kan dit jou tegen werken in het behalen van je doelen, zo loop je bijvoorbeeld een groter risico op overgewicht en obesitas als je te weinig slaapt (1). Hoewel je altijd zou moeten proberen om dagelijks voldoende te slapen, lukt dit niet altijd. Het zou daarom makkelijk zijn als je je slaap kunt inhalen, maar kan dat eigenlijk?

Belangen van voldoende slaap

De gemiddelde volwassene heeft ongeveer zeven tot negen uur slaap per nacht nodig (1). Slaap je structureel minder dan zeven uur dan heb je zoals gezegd, onder andere een vergroot risico om ongewild aan te komen. Daarnaast zal je slechter herstellen van het sporten, maar heb je ook een groter risico op allerlei ziektes zoals diabetes en depressie. Slaap je structureel meer dan negen uur per nacht als volwassene, dan is het niet helemaal duidelijk welke nadelen met zich mee brengt (1).

Slaap inhalen

Zoals de titel al vraagt, kun je in het weekend wat slaap inhalen zodat jouw kans op overgewicht minder is? Het lijkt er inderdaad op dat er een verband bestaat tussen in het weekend wat slaap inhalen en een lagere BMI (2). BMI staat voor de body mass index, een maat die gebruikt wordt om te bepalen of iemand een goed gewicht heeft of bijvoorbeeld overgewicht. In een studie met meer dan tweeduizend mensen bleek dat de mensen die in het weekend wat slaap inhaalden een lagere BMI hadden! Ook uit een andere studie bleek dat wanneer je doordeweeks minder uren sliep, je er goed aan doet om in het weekend wat langer uit te slapen (3).

Zoals ook in een eerdere blog al gezegd, de studie vond een verband en geen oorzaak-gevolg relatie! Gebruik de informatie dus niet als excuus om doordeweeks te weinig te slapen. Probeer altijd de aanbevolen hoeveelheid slaap te halen. Mocht je toch een keer een aantal dagen te weinig slaap krijgen, dan kan het verstandig zijn om in het weekend iets langer te blijven liggen. Je lichaam zal je er dankbaar voor zijn.

Sport en slaap

Wist je dat sporten ervoor zorgt dat je onder andere beter slaapt, langer slaapt en sneller in slaap valt? Dit effect is al snel nadat je begint met sporten merkbaar en meetbaar, en wordt naarmate je langer regelmatig sport ook nog eens groter! (4)

Wil je nu beginnen met sporten, kom dan eens langs voor een gratis proefles of neem contact met ons op!

 

Auteur:
ir. Pascal de Brabander, diëtist

Bronnen:
(afbeelding) Runtastic. Good Night! How the sleep better app works [Internet]. Runtastic 2015 [Geraadpleegd 26 april 2018] beschikbaar via https://www.runtastic.com/blog/en/good-night-how-the-sleep-better-app-works/
(1) Watson NF, Badr MS, Belenky G, Bliwise DL, Buxton OM, Buysse D, Dinges DF, et al. Recommended amount of sleep for a healthy adult: A joint consensus statement of the American Academy of Sleep Medicine and Sleep Research Society. Sleep. 2015;38(6):843-4. DOI: 10.5665/sleep.4716
(2) Im HJ, Baek SH, Chu MK, Yang KI, Kim WJ, Park SH, Thomas RJ, et al. Association between weekend catch-up sleep and lower body mass: Population-based study. Sleep. 2017;40(7). DOI: 10.1093/sleep/zsx089
(3) Akerstedt T, Ghilotti F, Grotta A, Zhao H, Adami HO, Trolle-Lagerros Y, Belloco R. Sleep duration and mortality - Does weekend sleep matter? J Sleep Res. 2018; e12712. DOI: 10.1111/jsr.12712
(4) Kredlow MA, Capozzoli MC, Hearon BA, Calkins AW, Otto MW. The effects of physical activity on sleep: a meta-analytic review. Int J Behav Med. 2015;38(3):427-49. DOI: 10.1007/s10865-015-9617-6

Wilt u een gratis proefles? 

Openingstijden