Blog post afbeelding
17-01-2019

Brede schouders, hoe dan?!

Het nieuwe jaar is weer begonnen en daarmee ook de goede voornemens. Voor veel mannen geldt dat zij graag een wat breder voorkomen zouden willen hebben. Bij dè sportschool van het Westland is dat niet anders. Of je nu van nature gezegend bent met een bredere bouw of niet. Door middel van slim trainen kan jij rustig wat centimeters winnen op je schouderomtrek.

Heb jij deze superset al weleens geprobeerd?

Veel mensen kennen het zijwaarts heffen van dumbells wel. Hoewel dit een goede oefening is, is hier nog veel meer variatie in te brengen. Dit kan je doen door te spelen met de hoek van waaruit de spanning komt. Met andere woorden, onder welke hoek is de spanning het zwaarste op de spier. Door hiermee te spelen, geef je de spier niet alleen een andere prikkel, ook kan dit ervoor zorgen dat je nieuwe superset combinaties kan maken. Mocht je niet weten wat een superset is, dit is heel erg simpel. Doe twee oefeningen direct achter elkaar zonder rust, dit heet een superset.

Een goede superset voor de zijkant van de schouders is de volgende. Doe allereerst een ‘leaning lateral raise’ met een dumbell. Hierbij houdt je bijvoorbeeld het rek vast zodat je zijwaarts kan leunen (zie ook de afbeelding bovenaan de pagina. Hierdoor kan je jouw arm hoger zijwaarts heffen tot deze parallel aan de grond is. Het punt waarop de dumbell parallel aan de grond is, is het punt met de grootste spanning op de spier.

Direct hier achteraan doe je de ‘lateral raise’ met een kabel waarbij je de katrol op kniehoogte instelt. Vanuit deze positie ga je ook zijwaarts heffen. Echter is hier het zwaarste punt onderin de beweging. Door de combinatie van deze twee oefeningen belast je de spier over de gehele bewegingsbaan.

Doe beide oefeningen voor 8-15 herhalingen achter elkaar en je zult merken dat je schouders in brand staan. Het is dus even doorzetten, maar je zult blij zijn met de resultaten!

Heb jij nu ook een spiergroep waar je een goede oefening of superset voor wilt weten? Laat het ons weten, wij helpen je graag verder! Vergeet ook niet dat je een voor jou op maat gemaakt schema kunt laten maken. Ben je nu nog geen lid, neem dan contact op of meld je aan voor een gratis proefles!

 

Auteur:
ir. Pascal de Brabander, diëtist

Bronnen:
(afbeelding) EliteTrainerMedia. Lean-Away Dumbell Raise [Internet]. YouTube 2019 [Geraadpleegd op 15 januari 2019] beschikbaar via https://www.youtube.com/watch?v=m8-vOrSjzdM
(tekst) Tumminello N. Tip: A New Way to Widen Your Shoulders [Internet]. T-Nation.com 2019 [Geraadpleegd op 15 januari 2019] beschikbaar via https://www.t-nation.com/training/tip-a-new-way-to-widen-your-shoulders?utm_source=tnation&utm_medium=email&utm_campaign=weekly_dose-190113

Wilt u een gratis proefles? 

Openingstijden