Blog post afbeelding
06-12-2018

Hoe lang kan je sporten op dat Sinterklaas snoepgoed?

Zo, Sinterklaas en Zwarte Piet zijn weer terug naar warmere oorden. Hopelijk zijn jullie allemaal lief geweest afgelopen jaar en niet meegenomen in de zak! Hand in hand met Sinterklaas gaan natuurlijk die overheerlijke (chocolade)kruidnoten, schuimpjes en chocoladeletters. Heb jij enig idee hoe lang jij kunt sporten, bij dè sportschool van het Westland, op de energie die dit snoepgoed levert ?

Energie in Sinterklaas snoepgoed

Om maar eens even bij de voorbeelden van zojuist te blijven:

·         Eén portie kruidnoten (25g, ongeveer 16 kruidnootjes) levert ongeveer 110kcal (1).

·         Eén portie chocoladekruidnoten (25g, ongeveer 12 kruidnootjes) levert zelfs 121kcal (2).

·         Een kwart chocoladeletter (45g) zijn zelfs 245kcal (3)!

·         Eén portie schuimpjes (30g) levert net zoals de kruidnootjes ongeveer 110kcal (4).

De crux zit hem er alleen in dat je vaak meer dan één portie of stukje neemt

Bereken hoe lang je kunt sporten op deze energie

Om te berekenen hoe lang je kunt sporten op deze energie kun je gebruik maken van zogenaamde MET-waarden. MET-waarden kun je gebruiken om je energieverbruik te berekenen. Dit is te berekenen met de volgende formule (energieverbruik in kilocalorieën per minuut = (MET-waarde x 3,5 x lichaamsgewicht in kilogram) : 200). (5)

Soort sport MET-waarde
Fietsen met 16km/u 4,0
Joggen 7,0
Groepsles / krachttraining 8,0
Touwtje springen 10,0

Rekenvoorbeeld

Stel een persoon van 80kg gaat een stuk fietsen (met een MET-waarde van 4.0) dan verbruikt diegene ( ( 4,0 x 3,5 x 80 ) : 200 = ) 5,6kcal per minuut. Heeft diegene een kwart chocoladeletter op (245kcal) dan kan deze persoon wel ( 245 / 5,6 = ) 44 minuten fietsen op de energie die dit snoepgoed levert.

Hoe ver zou jij moeten fietsen? Voor meer informatie kun je altijd contact met ons opnemen. Natuurlijk ben je ook altijd van harte welkom voor een gratis proefles!

 

Auteur:
ir. Pascal de Brabander, diëtist

Bronnen:
(afbeelding) Hees M. Pepernoten panic [Internet]. Mieke’s studie blog [Geraadpleegd 5-12-2018] beschikbaar via https://mhees.wordpress.com/
(1) Bolletje. Kruidnoten 200G & 500G [Internet]. Bolletje.nl 2018 [Geraadpleegd 5-12-2018] beschikbaar via https://bolletje.nl/producten/id-314/kruidnoten/
(2) Bolletje. Chocolade kruidnoten [Internet]. Bolletje 2018 [Geraadpleegd 5-12-2018] beschikbaar via https://bolletje.nl/producten/id-324/chocolade-kruidnoten/
(3) AH. Tony Chocolony Chocoladeletter [Internet]. Albert Heijn 2018 [Geraadpleegd 5-12-2018] beschikbaar via https://www.ah.nl/producten/product/wi400403/tony-s-chocolonely-letter-melk-s#voedingswaarden
(4) AH. AH Sint Nicolaas schuim [Internet]. Albert Heijn 2018 [Geraadpleegd 5-12-2018] beschikbaar via https://www.ah.nl/producten/product/wi135793/ah-sint-nicolaas-schuim?ds_kid=58700003792198352&gclid=Cj0KCQiAi57gBRDqARIsABhDSMoxLcbEmVdPUCmOJPAAwevuKSM7IZkgyHp25NZixmU7ZIBUKtQkASoaAkVOEALw_wcB&gclsrc=aw.ds
(5) Ainsworth BE, Haskell WL, Whitt MC, Irwin ML, Swartz AM, Strath SJ, et al. (2000). Compendium of physical activities: an update of activity codes and MET intensities. Medicine and science in sports and exercise, 32(9; SUPP/1), S498-S504.

Wilt u een gratis proefles? 

Openingstijden