Blog post afbeelding
21-03-201

Eet jij voldoende voedingsvezels?

Als bezoeker van de website van de informatiefste sportschool van het Westland is de kans groot dat je meer met je gezondheid bezig bent dan de gemiddelde Nederlander. Naast voldoende beweging, is het voor je gezondheid natuurlijk ook belangrijk om goede voeding tot je te nemen. Een voedingsstof waar de laatste tijd veel onderzoek naar wordt gedaan zijn de voedingsvezels. Laat dat nu juist een voedingsstof zijn waar je waarschijnlijk best wat meer van binnen mag krijgen!

Wat zijn voedingsvezels?

Allereerst, wat zijn dat eigenlijk, die voedingsvezels? Voedingsvezels zijn een soort koolhydraten die niet door onze darmen verteerd of opgenomen kunnen worden (1). Er zijn veel verschillende soorten voedingsvezels, je vindt ze in de volgende producten. Fruit, groente, volkoren producten, peulvruchten, aardappelen en noten zijn allemaal goede leveranciers van voedingsvezels.

Het beschermende effect van voedingsvezels

Onlangs publiceerde een van de meest toonaangevende wetenschappelijke tijdschriften een studie over het beschermende effect van voedingsvezels (2). In dit onderzoek werden de gegevens van 186 studies waarin mensen gedurende meerdere jaren werden gevolgd bij elkaar genomen. In totaal werden er zo gegevens verzameld over 135 miljoen mensenjaren! Hieruit kwam naar voren dat een hoge voedingsvezelinname (meer dan 30g per dag) samenhing met 15-30% minder kans op vroegtijdige sterfte, hart- en vaatziekten, diabetes type 2, beroerte en dikke darmkanker, in vergelijking met een lage vezelinname.

Daarnaast hebben zde onderzoekers ook nog de gegevens van 58 andere studies samengenomen. Hieruit kwam naar voren dat een dagelijkse inname van 25-29 gram voedingsvezels beschermt tegen overgewicht, een verhoogd cholesterol, hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en verschillende soorten kanker!

Ben je benieuwd hoeveel voedingsvezel jij binnen krijgt? Houd dan eens een eetdagboek bij in de Eetmeter van het Voedingscentrum, je krijgt dan direct advies na het invullen! (3) Wil je graag één-op-één advies over jouw voedingspatroon, maak dan eens een afspraak met een (sport)diëtist! Daarnaast kun je natuurlijk altijd bij ons binnen wandelen voor gesprek en een gratis proefles!

 

Auteur:
ir. Pascal de Brabander, diëtist

Bronnen:
(afbeelding) Mes J. Gezond met de juiste voedingsvezels [Internet]. Wageningen University & Research 2017 [Geraadpleegd 6 maart 2019] Beschikbaar via https://weblog.wur.nl/uitgelicht/gezond-met-de-juiste-voedingsvezels/
(1) Voedingscentrum. Vezels [Internet]. Voedingscentrum.nl 2019 [Geraadpleegd 6 maart 2019] Beschikbaar via https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vezels.aspx
(2) Reynolds A, Mann J, Cummings J, Winter N, Mete E, Te Morenga L.  Carbohydrate quality and human health: a series of systematic reviews and meta-analyses. The Lancet 2019;393(10170):434-45. DOI: 10.1016/S0140-6736(18)31809-9
(3) Voedingscentrum. Mijn Voedingscentrum [Internet]. Voedingscentrum 2019 [Geraadpleegd 6 maart 2019] Beschikbaar via https://mijn.voedingscentrum.nl/nl/

Wilt u een gratis proefles? 

Openingstijden