Blog post afbeelding
22-03-2018

Eigenwijze kuiten

Hoe de ideale kuit eruit ziet, is natuurlijk afhankelijk van je doelstelling. De één wil ze gespierd, de ander strak en de ander traint ze mogelijk bij het herstel van een blessure. Wel kunnen we het erover eens zijn dat de kuitspieren lastig zijn om te trainen en te laten ontwikkelen. Dit is iets waar mensen het zowel binnen als buiten dé sportschool van het Westland zich in kunnen vinden. Wat zijn nu veelgemaakte fouten en wat kun je toepassen om je kuiten optimaal te trainen?

Te snelle herhalingen

Het eerste verbeterpunt wat ik wil bespreken is de snelheid van uitvoering. Veel mensen voeren de herhalingen veel te snel uit. Vaak is de reden hiervoor een te zwaar gewicht. Door de herhalingen te snel te doen staat je kuit veel korter onder spanning. Deze tijd onder spanning wordt ook wel time under tension (TUT) genoemd en is een belangrijke factor voor spiergroei. Laat je ego dus thuis en voer je herhalingen rustig en beheerst uit!

Te weinig herhalingen

Het tweede punt is het aantal herhalingen dat wordt uitgevoerd, vaak is dit veel te laag. Het merendeel van de mensen maakt niet meer dan vijftien herhalingen. Dit terwijl kuiten vaak goed reageren op zeer hoge herhalingen. Hierbij kun je denken aan series van meer dan twintig herhalingen. Op deze manier zorg je ook voor een lange tijd onder spanning, zoals hierboven benoemd.

Te korte bewegingsuitslag

Het laatste punt is de bewegingsuitslag, ook bekend als range of motion (ROM). Vaak is deze veel te kort. Om de kuit optimaal te prikkelen is het van belang dat je de bewegingsuitslag van de kuit volledig traint. Dus van volledig gestrekt tot volledig aangespannen.

Samenvattend, zorg ervoor dat je de herhalingen rustig uitvoert, de gehele bewegingsuitslag traint en ook series van zeer veel herhalingen maakt. Ja, de verzuring is pijnlijk, maar tijdelijk! Ben jij benieuwd of wij je kunnen helpen bij het bereiken van die ideale kuiten? Spreek een van de instructeurs aan of kom eens langs voor een gratis proefles!

 

Auteur:
ir. Pascal de Brabander, diëtist

Bron:
(afbeelding) Dyerlive S. How to target outer calves [Internet]. Ignore Limits 2017 [Geraadpleegd 19 februari 2018] beschikbaar via http://ignorelimits.com/how-to-target-outer-calves/#

Wilt u een gratis proefles? 

Openingstijden